
 

 

 



 

 
2 

 

 

 

SADRŢAJ: 

 
 

 

 

I SLOBODA IZRAŢAVANJA ....................................................................... 3 
 
 
II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH ZAKONA .................... 7 
 
 
III  MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA ....................... 12 
 
 
IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŢAVNIH ORGANA I 
KOLEKTIVNIH  ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH 
PRAVA ............................................................................................................ 13 
 
REGULATORNA TELA .................................................................................... 13 
 
DRŢAVNI ORGANI ......................................................................................... 17 
 
KOLEKTIVNE ORGANIZACIJE ...................................................................... 19 
 
 
V  PROCES DIGITALIZACIJE .................................................................... 20 
 
 
VI  PROCES PRIVATIZACIJE ...................................................................... 21 
 
 
VII ZAKLJUČAK ......................................................................................... 23 

 

 

 

 

 

 

 



 

 
3 

I SLOBODA IZRAŢAVANJA  

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, zabeleţeno je više sluĉajeva koji ukazuju 

na moguće povrede slobode izraţavanja. 

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1. Na kuću dopisnika Pressa iz Kruševca, Dragana Ilića, 2. maja rano ujutru, baĉen je 

Molotovljev koktel, koji je zapalilo ciradu kojom su bila pokrivena drva u dvorištu. Vatra je 

ubrzo ugašena, a dve osobe su privedene. Ilić tvrdi da je i njegova kćerka novinar i da se u 

proteklih godinu dana u tekstovima u nedeljniku „Svedok“ bavila zloupotrebama pojedinih 

ĉelnika politiĉkih partija u Kruševcu. Policija je, meĊutim, saopštila da je ispred kuće Ilića 

došlo do svaĊe prolaznika i da je u jednom trenutku Lidija A. (33) iz Kruševca bacila zapaljivo 

sredstvo prema Aleksandru Đ. (22), koje je „sluĉajno završilo u dvorištu Ilića“. U saopštenju 

se dodaje da će protiv Lidije A. biti podneta odgovarajuća prijava. Dnevni list Press preneo je 

da njihov dopisnik sumnja u saopštenje policije. 

 

Dobra vest je da je policija odmah privela lica koja su bacila zapaljivu napravu na kuću 

novinara. Ono što je, meĊutim, indikativno, jeste ĉinjenica da je, i pored blagovremene i 

efikasne reakcije policije, sam novinar na ĉiju kuću je Molotovljev koktel baĉen, izrazio 

sumnje u opis dogaĊaja predstavljen od policije. „U saopštenju za javnost naveli su da je to 

bio obraĉun prolaznika, koji su se gaĊali Molotovljevim koktelom i da je zapaljiva naprava 

sluĉajno završila pod prozorom moje kuće. Kao da je uobiĉajeno da ljudi svakodnevno sa 

sobom nose Molotovljeve  koktele i meĊusobno se gaĊaju,” rekao je Ilić. O tome šta se zaista 

dogodilo, svoju reĉ daće sud. Izvesno je da je veliki broj nerazjašnjenih napada na novinare, 

posle kojih se istina nikada nije saznala, a odgovorni nikada nisu izvedeni pred lice pravde, 

kreirao nepoverenje i u policiju, i u pravosuĊe. U situaciji kada godinama nema odgovora na 

pitanje ko je ubio Dadu Vujasinović, Slavka Ćuruviju, Milana Pantića, ili aktivirao bombu na 

prozoru spavaće sobe Dejana Anastasijevića, sumnja u policijsku verziju dogaĊaja, ĉak i u 

situaciji u kojoj je ova pokazala zavidnu efikasnost, teško da moţe da iznenadi. 

 

1.2. Po drugi put u poslednje dve nedelje, oštećena je emisiona tehnika Radio Panĉeva, na 

Milića brdu, iznad beogradskog naselja Višnjica. Do oštećenja je došlo u ponedeljak, 3. maja. 

Na istoj lokaciji, nalaze se predajnici i antene više korisnika, meĊu kojima i MUP-a Srbije, a 

iseĉeni su i odneti jedino kablovi Radio Panĉeva. Tatjana Jelesić, direktorka, kaţe da je 

obavljen razgovor sa deţurnim inspektorima Policijske uprave Beograda, kao i da će nastojati 



 

 
4 

da sa ostalim korisnicima antenskog stuba na Milića brdu pronaĊe mogućnost da se tamo 

uvede danonoćno deţurstvo ili video nadzor. 

 

Oštećenje emisione opreme radio stanica, nedvosmisleno predstavlja akt kojim se ograniĉava 

sloboda javnog informisanja. Spreĉavanje emitovanja programa je i kriviĉno delo predviĊeno 

ĉlanom 149. Kriviĉnog zakonika, za koje je zaprećena novĉana kazna ili kazna zatvora do 

godinu dana. U praksi, iako su sluĉajevi oštećenja emisione opreme, seĉenja ili kidanja 

kablova i lomljenja antena na predajniĉkim lokacijama bili ĉesti, poĉinioci su izuzetno retko 

otkrivani. Po informacijama kojima raspolaţu autori ovog izveštaja, u samo jednom sluĉaju 

došlo je do pravnosnaţnog presuĊenja. Naime, izvesni Perica Dimitrijević iz Nove Varoši 

osuĊen je na 3 meseca zatvora, uslovno na godinu dana, zbog lomljenja antene i seĉenja kabla 

na predajniku Televizije B92 na brdu Cvjetnjak kod Nove Varoši. Prvostepenu presudu doneo 

je tadašnji Opštinski sud u Novoj Varoši 2006. godine, a potvrdio je postupajući po ţalbi i 

tadašnji Okruţni sud u Uţicu 2007. godine. Interesantno je da je u tom sluĉaju delo bilo 

kvalifikovano kao uništenje i oštećenje javnih ureĊaja, za koje je zaprećena kazna zatvora od 

tri meseca do pet godina. Dimitrijević je na kraju osuĊen uslovno. 

 

1.3. Dnevni list 24 sata preneo je da su, 13. maja, zatvorska straţa i pripadnici 

obezbeĊenja u Palati pravde u Beogradu fiziĉki napali i tukli po glavi fotoreportera lista Alo, 

Masanorija Jošidu, dok je fotografisao privoĊenje Velibora Dunjića, voĊe jedne od navijaĉih 

grupa Crvene zvezde, osumnjiĉenog za pokušaj ubistva. Straţari su, kako je list preneo, Jošidi 

silom oduzeli i memorijsku karticu iz aparata, a sudija SlaĊana Marković naredila je da se 

izbrišu svi raniji snimci, iako je Jošida dan ranije od predsednika Višeg suda Dragoljuba 

Albijanića dobio redovnu akreditaciju i dozvolu za fotografisanje u zgradi suda. 

 

Shodno sudskom poslovniku, fotografisanje u zgradi suda moţe se obaviti samo uz prethodno 

pribavljeno pisano odobrenje predsednika tog suda. Po navodima iz medija, fotoreporter je 

imao takvu dozvolu. MeĊutim, shodno odredbama Zakona o javnom informisanju, 

fotografski zapis lika ne moţe se objaviti bez pristanka lica ĉiji  lik sadrţi, ako se pri 

objavljivanju moţe zakljuĉiti koje je to lice. U konkretnom sluĉaju, Velibor Dunjić imao je 

pravo da se protivi objavljivanju svoje fotografije, bez obzira na postojanje dozvole za 

snimanje u zgradi suda. Ono što meĊutim nije jasno, jeste po kom osnovu je Jošidi oduzeta 

memorijska kartica iz aparata i brisani drugi snimci na njoj. TakoĊe, fiziĉki napad na 

fotoreportera nesumnjivo predstavlja fiziĉki pritisak na osoblje javnog glasila, podesan da 

omete u obavljanju posla, te kao takav i povredu slobode javnog informisanja. 

 



 

 
5 

1.4. VoĊa navijaĉa Partizana, Miloš Radisavljević Kimi, uhapšen je 21. maja zbog sumnje 

da je izvršio kriviĉno delo ugroţavanja sigurnosti novinarke B92 Brankice Stanković. Policija 

je saopštila da je Radisavljević lišen slobode nakon konsultacija sa Prvim osnovnim javnim 

tuţilaštvom u Beogradu, a zbog postojanja osnovane sumnje da je 16. decembra 2009. godine 

izvršio kriviĉno delo ugroţavanja sigurnosti iz ĉlana 138. stav 3. Radisavljević je 8. maja viĊen 

na fudbalskoj utakmici izmeĊu Partizana i Crvene zvezde, koja se igrala na stadionu 

Partizana. Direktor policije, Milorad Veljović, tada je rekao da je i policija videla 

Radisavljevića na stadionu, ali da nije imala osnov da ga hapsi, zbog, kako je objasnio, 

pravnog vakuuma. Veljović je sada za B92 izjavio da je odluka o hapšenju doneta posle 

sastanka sa republiĉkim tuţiocem Miljkom Radisavljevićem, na kojem je dogovoren novi vid 

borbe protiv nasilja na stadionima. 

 

Ono što je ĉitavu ovu stvar stavilo u fokus javnosti, jeste ĉinjenica da Radisavljević, i pored 

toga što je protiv njega bila raspisana poternica, nije uhapšen 8. maja, kada je viĊen na 

fudbalskoj utakmici i kada su ga televizijske kamere zabeleţile kako prolazi atletskom stazom, 

na nekoliko metara od policajaca koji ne reaguju. Direktor policije tada je ĉinjenicu da 

Radisavljević nije uhapšen doveo u vezu sa odbacivanjem optuţnice protiv šest drugih lica za 

krviĉno delo ugroţavanja sigurnosti, a povodom istog incidenta. Ono što je meĊutim ostalo 

nesporno, jeste da je poternica za Radisavljevićem bila raspisana i 8. maja, kada je slobodno 

šetao pored policije, te da je nepostupanje policije u tom sluĉaju dovelo u pitanje ocenu 

spremnosti da ozbiljno postupa u odnosu na lica koja su osumnjiĉena za ugroţavanje 

sigurnosti novinara. 

 

2.  Sudski postupci 

 

2.1. Prvo osnovno javno tuţilaštvo u Beogradu uloţilo je ţalbu Apelacionom sudu protiv 

rešenja kojim je odbaĉena optuţnica protiv šestorice navijaĉa Partizana koji su pretili 

novinarki Brankici Stanković „zbog bitne povrede odredaba kriviĉnog postupka, zbog 

povrede Kriviĉnog zakona i zbog pogrešno i nepotpuno utvrĊenog ĉinjeniĉnog stanja”. 

Tuţilaštvo u ţalbi, navodi da je izreka rešenja nerazumljiva i protivreĉna. 

 

O samom rešenju kojim je odbaĉena optuţnica protiv šestorice navijaĉa Partizana koji su 

pretili novinarki Brankici Stanković, više reĉi bilo je u našem izveštaju za april. Tuţilaštvo je 

još tada najavilo ulaganje ţalbe, a mediji su preneli da je Ministarstvo pravde podnelo 

inicijativu, koju je podrţalo Ministarstvo omladine i sporta, da Visoki savet sudstva preispita 

rad sudskog veća koje je donelo konkretnu odluku. Najava podnošenja inicijative, ocenjena je 



 

 
6 

od razliĉitih izvora i kao pritisak izvršne vlasti na Apelacioni sud koji treba da odluĉuje o 

ţalbi. 

 

2.2. Rukovodioci RTS-a podneće kriviĉnu prijavu protiv predsednika Upravnog odbora 

Udruţenja televizijskih eksperata (UTE) Aleksandra Vlajkovića i ĉlanova tog udruţenja „zbog 

nanošenja štete poslovnom ugledu RTS-a i njegovom menadţmentu“. „Zbog ponovljenih 

falsifikata o poslovanju RTS-a, ĉime se nanosi šteta poslovnom ugledu kompanije, laţnih 

izjava o programu, radu menadţmenta i Upravnog odbora, neovlašćenog pribavljanja i 

objavljivanja sluţbene dokumentacije, grubih neistina, kleveta i podnošenja kriviĉne prijave 

sa laţnim tvrdnjama, sedmoro direktora i urednika RTS-a podnosi nadleţnom tuţilaštvu 

kriviĉnu prijavu protiv Vlajkovića i pridruţenih lica iz tzv. Udruţenja televizijskih eksperata,“ 

navodi se u saopštenju koje je medijima upućeno iz kabineta direktora RTS-a. Potpisnici 

saopštenja su Nebojša Nedeljković, Branka Ruţić-Hinić, Vladan Ĉkrkić, Stanislav Veljković, 

Sandra Šuša, Nenad LJ. Stefanović i generalni direktor RTS-a Aleksandar Tijanić. Strukovna 

organizacija UTE ocenila je 19. maja da kriviĉna prijava koju su protiv predstavnika tog 

udruţenja podneli rukovodioci Radio-televizije Srbije moţe da pomogne da se utvrdi prava 

istina o stanju u toj medijskoj kući. UTE se 31. maja obratio Programskom odboru RTS-a 

protestujući zbog zloupotrebe programa zarad odbrane liĉnih interesa i neosnovanog napada 

na one koji argumentovano ukazuju na nepravilnosti u radu Javnog servisa. Istovremeno, 

UTE je predsednici Narodne skupštine Slavici Đukić-Dejanović, dostavio svoju Studiju o 

stanju u RDU RTS. Ista studija je ranije bila dostavljena Odboru za kulturu i informisanje 

Narodne skupštine, ali Odbor o njoj nije raspravljao. UTE tvrdi da je stanje u RTS-u krajnje 

zabrinjavajuće, da RTS ne ostvaruje osnovne funkcije javnog servisa, da se saradnja sa 

nezavisnim produkcijama odvija krajnje netransparentno, da postoje zloupotrebe u voĊenju 

kadrovske politike i politike nagraĊivanja, zloupotrebe u sprovoĊenju socijalnog programa, 

da se drastiĉno krši Zakon o oglašavanju. 

 

Ne ulazeći u pitanje osnovanosti bilo koje od meĊusobno razmenjenih kriviĉnih prijava 

aktuelnog rukovodstva RTS-a i ĉlanova strukovne organizacije koje okuplja neke od bivših 

urednika ove kuće, autori ovog izveštaja samo sa ţaljenjem mogu da konstatuju da pomeranje 

fokusa rasprave o funkcionisanju javnog servisa i meri u kojoj on ostvaruje svoju ulogu u 

kriviĉnopravnu sferu, samo po sebi teško moţe da doprinese i unapreĊenju javnog servisa i 

kvalitetu usluge koji graĊani od njega imaju. Podnete prijave mogle bi zapravo za posledicu 

da imaju prekid bilo kakve argumentovane javne debate o ostvarivanju funkcije javnog 

servisa u Srbiji i konzerviranje zateĉenog stanja, kojim teško da bilo ko moţe da bude 

zadovoljan. 



 

 
7 

2.3. Pred Osnovnim sudom u Loznici, 26. maja odloţeno je suĊenje protiv bivšeg policajca 

Lj. T. koji se tereti da je 12. septembra 2005. godine naneo teške telesne povrede dopisniku 

Večernjih novosti, Vladimiru Mitriću. Na sudski poziv nije se odazvao niko od pozvanih 

svedoka, zbog ĉega je naredni pretres zakazan za 30. jun. Nino Brajović, generalni sekretar 

Udruţenja novinara Srbije, izjavio je da je, umesto batinaša, odavno kaţnjen sam Mitrić, jer 

ţivi pod uslovima neprestanog policijskog obezbeĊenja. 

 

Podsetimo, Vladimir Mitrić, još 2005. godine, zadobio je u napadu prelom leve ruke i 

dvadesetak kontuzija po glavi i telu. U toku je postupak protiv lica koje je okrivljeno da je 

izvršilac napada, ali njegovi nalogodavci nikada nisu otkriveni. Umesto toga, Mitrića policija 

obezbeĊuje već duţe od tri godine. Ranija prvostepena presuda je ukinuta, a postupak je 

vraćen na poĉetak. Sada se i taj novi poĉetak, odlaţe zbog nedolaska pozvanih svedoka. 

Razloge neodazivanja svedoka, kao ni mere koje je sud naloţio ne bi li obezbedio njihovo 

prisustvo na narednom roĉištu zakazanom za 30. jun, mediji nisu preneli. Ono što je, 

meĊutim, nesporno, je da ovakvi sluĉajevi realno predstavljaju faktor dodatnog ugroţavanja 

poloţaja novinara i rastuće autocenzure u medijima. 

 

 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH ZAKONA  

 

1. Zakon o javnom informisanju  

 

1.1.  Implementacija Zakona o javnom informisanju, obraĊena je, jednim delom i kroz 

odeljak o slobodi izraţavanja. 

 

1.2. Kompanije „Novosti“, „Ringier“ i „Press pablišing grup“, izdavaĉi najtiraţnijih srpskih 

dnevnih i periodiĉnih novina, u saopštenju objavljenom 11. maja koje su potpisali glavni 

urednici dnevnih listova Večernje novosti, Blic i Press, Manojlo Vukotić, Veselin Simonović i 

Dragan J. Vuĉićević, upozorili su Vladu Srbije i srpsku javnost da Stanko Subotić Cane i 

nemaĉka WAZ medijska grupa pokušavaju da preuzimu kompletno trţište štampe u zemlji. 

Urednici optuţuju WAZ da stoji iza odbijanja banaka kao poverilaca kompanije „Futura plus“ 

u steĉaju, da podrţe plan restruktuiranja ove kompanije koja je najveći distributer novina u 

Srbiji. Urednici tvrde da je WAZ jedan deo potraţivanja tajno otkupljivao od banaka, kao i da 

ima interes da „Futura plus“ bankrotira, jer bi u tom sluĉaju, kao vlasnik konkurentskog 

„Štampa sistema“ preuzeo najveći deo srpskog trţišta štampe i postao monopolista u 

distribuciji. Udruţenje novinara Srbije (UNS) podrţalo je najveće izdavaĉe štampanih medija 



 

 
8 

uz tvrdnju da je opasnost od stvaranja monopola u distribuciji štampe realna. Stanko Subotić 

Cane, protiv koga je u Srbiji podignuta optuţnica zbog zloupotrebe sluţbenog poloţaja i za 

kojim su srpske vlasti raspisale poternicu, odgovarajući na optuţbe tvrdi da sa WAZ-om nije 

u poslovnim odnosima od decembra 2008. godine, osim što su njegove garancije koje je izdao 

još 2006. godine, sada aktivirane od strane nemaĉke medijske grupe. Subotić tvrdi da je 

garantovao da će srpski biznismeni Milan Beko i Miroslav Mišković, koji su novcem WAZ-a 

kupovali akcije „Novosti“, kupljene akcije preneti na WAZ, te da se, pošto do toga nije došlo 

već ĉetiri godine, WAZ sada namiruje od njegovih garancija i on trpi višemilionsku štetu. 

Peter Lange, ĉlan uprave WAZ medijske grupe tvrdi da ovoj kompaniji nije u interesu da 

„Futura Plus“ ode u steĉaj. On takoĊe demantuje da je WAZ od banaka tajno otkupio 

potraţivanja. Lange tvrdi da je WAZ preuzeo potraţivanje od „Rajfajzen banke“ prema 

„Futuri Plus“ u visini od 2,5 miliona evra, budući da je osnov duga bio kredit obezbeĊen 

bankarskom garancijom WAZ-a. Pošto je bankarska garancija dospela, „Rajfajzen banka“ se 

iz nje naplatila, a WAZ je postao direktni poverilac „Future Plus“ i o tome obavestio steĉajni 

sud i steĉajnog upravnika. 

 

Zakonom o javnom informisanju predviĊeno je da niko ne moţe imati monopol na 

distribuciju javnih glasila, kao i da niko ne sme, ni na posredan naĉin, da ograniĉava slobodu 

javnog informisanja, naroĉito zloupotrebom kontrole nad sredstvima za distribuciju javnih 

glasila. Ovde je meĊutim vaţno podsetiti da su kompanije „Novosti“, „Ringier“ i „Press 

pablišing grup“ ĉlanice Asocijacije medija koja je još 15. septembra prošle godine objavila 

bojkot Future plus, ukazujući na velika dugovanja ovog distributera, te pozvala Vladu da 

zakonom uredi trţište distribucije štampe. Ministarstvo kulture tom prilikom osudilo je 

ponašanje Future Plus kao neprofesionalno, i praktiĉno podrţalo bojkot. Veselin Simonović, 

jedan od potpisnika najnovijeg saopštenja kompanija „Novosti“, „Ringier“ i „Press pablišing 

grup“, tom prilikom, u svojstvu predsednika Upravnog odbora Asocijacije medija, tvrdio je da 

odluka da se ne isporuĉuju novine Futuri plus “nije bojkot već poslovna odluka da se ne 

isporuĉuje roba onome ko ne plaća,” te da je Asocijacija medija na takvu odluku prisiljena da 

bi smanjila štetu. Nešto nakon ovoga, Futura plus, koja vlasniĉki vezivana za Stanka Subotića, 

otišla je u steĉaj, a bojkot je prekinut. Novoj eskalaciji prethodila je razmena optuţbi izmeĊu 

nemaĉke WAZ medijske grupe i uprave „Novosti“, tokom koje se otkrilo da je WAZ finansirao 

preuzimanje kontrolnog paketa akcija „Novosti“ od strane kompanija pod kontrolom 

biznismena Milana Beka, te da je navodno postojao dogovor da Beko, nakon izvesnog 

vremena kontrolni paket akcija prenese na WAZ. Do ovoga nije došlo, a uprava „Novosti“ 

pokrenula je i kampanju koja je igrala na nacionalnu kartu zagovaranjem potrebe da njihove 

novine „ostanu srpske“ (i pored toga što su kompanije za koje mediji tvrde da su pod 

kontrolom biznismena Milana Beka i koje drţe kontrolni paket akcija „Novosti“ takoĊe 

registrovane u inostranstvu). Samo nekoliko dana nakon objavljivanja zajedniĉkog saopštenja 



 

 
9 

kompanija „Novosti“, „Ringier“ i „Press pablišing grup“, plan restruktuiranja Future plus 

ipak je usvojen. Razvoj dogaĊaja oko „Novosti“, meĊutim, ukazuje da prošlogodišnje izmene 

Zakona o javnom informisanju i uveĊenje medijskog registra nije obezbedilo istinsku 

transparentnost medijskog vlasištva. Ministarstvo kulture je svojevremeno iniciralo usvajanje 

Zakona o medijskoj koncentraciji i javnosti medijskog vlasništva, ĉiji je nacrt, na kome se 

dugo radilo, radna grupa predala ministarstvu još krajem 2008. godine. Tokom javne 

rasprave, najţešći protivnici zakona o medijskoj koncentraciji bile su upravo ĉlanice 

Asocijacije medija. Tim nacrtom bilo je predviĊeno osnivanje sveobuhvatnijeg medijskog 

registra kojim bi se obezbedilo ostvarivanje prava javnosti na informacije o medijima, 

njihovim osnivaĉima, sastavu vlasništva i identitetu lica koja, na osnovu uĉešća u vlasništvu 

ili na drugi naĉin, mogu vršiti uticaj na ureĊivaĉku politiku. Nacrt je takoĊe utvrĊivao 

pragove nedozvoljene medijske koncentracije i u odnosu na štampana javna glasila (pragovi u 

odnosu na elektronska, kao i u odnosu na unakrsno vlasništvo elektronskih i štampanih, 

utvrĊeni su Zakonom o radiodifuziji). Da se od usvajanja ovog zakona nije odustalo, danas 

verovatno ne bi imali situaciju u kojoj javnost samo naslućuje (ali ne zna pouzdano) ko su 

vlasnici „Novosti“, odnosno u ĉijem interesu akcionari „Novosti“ drţe akcije u toj kompaniji. 

TakoĊe, da se od usvajanja ovog zakona nije odustalo, bilo bi jednostavnije utvrditi da li bi 

eventualnim preuzimanjem akcija „Novosti“ od strane WAZ medijske grupe bili preĊeni 

pragovi koji medijsku koncentraciju ĉine nedozvoljenom. Naime, WAZ u Srbiji već ima udele 

u Politici i novosadskom Dnevniku. 

 

1.3. Centar za prava manjina iz Beograda je „najoštrije osudio govor mrţnje“ u emisiji 

„Nedeljno popodne sa Leom Kiš“, a Televizija Pink je odgovorila javnim izvinjenjem zbog 

vreĊanja pripadnika romske zajednice. Centar za prava manjina je saopštio da je „u emisiji 

koja je emitovana 16. maja, pevaĉica Zorana Pavić ispriĉala dva vica kojima se direktno i 

nedvosmisleno vreĊa romska zajednica". "Ponašanje uredništva i voditeljke RTV Pink je 

nedopustivo. Iako je vic bio stavljen u kontekst rivalstva izmeĊu Crvene zvezde i Partizana, 

ne izvrgava ruglu protivniĉki klub, već omalovaţava i vreĊa dostojanstvo ĉitavog jednog 

naroda." U saopštenju se dodaje da emisija nije išla uţivo, pa je sporni sadrţaj mogao da bude 

izbaĉen u montaţi, ali se to nije dogodilo. RTV Pink se javno izvinila u saopštenju 

dostavljenom agenciji Beta. "UreĊivaĉkom kolegijumu je iskreno ţao zbog incidenta, i 

slaţemo se da je primerena reakcija voditeljke izostala, pa će se ona javno izviniti već u 

sledećoj emisiji", saopštio je Pink. 

 

Zakonom o javnom informisanju zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja 

kojima se podstiĉe diskriminacija, mrţnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog 

pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etniĉkoj grupi, polu ili zbog njihove 

seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem uĉinjeno kriviĉno delo. Lice 



 

 
10 

na koje se kao pripadnika grupe liĉno odnosi takva informacija, ima pravo da podnese tuţbu 

sudu protiv autora informacije i protiv odgovornog urednika javnog glasila u kome je 

informacija objavljena, kojom moţe da zahteva zabranu njenog ponovnog objavljivanja i 

objavljivanja presude na trošak tuţenih. Istu tuţbu moţe podneti i svako pravno lice ĉiji je cilj 

zaštita sloboda i prava ĉoveka i graĊanina, kao i organizacija ĉiji je cilj zaštita interesa grupa 

koje su ugroţene govorom mrţnje u konkretnom sluĉaju. Diskriminacija pojedinaca ili 

društvenih grupa na osnovu pola, rasne, etniĉke, verske, socijalne ili nacionalne pripadnosti, 

zabranjena je i Kodeksom ponašanja emitera. Za povredu Kodeksa, Zakonom o radiodifuziji 

predviĊena je mogućnost izricanja opomene i upozorenja, ali i privremenog ili trajnog 

oduzimanja dozvole za emitovanje programa. 

 

1.4. Upravni odbor Saveta za štampu jednoglasno je imenovao ĉlanove Komisije za ţalbe. 

Odlukom UO, na predlog NVO-a, predstavnici javnosti biće Miljenko Dereta, Zoran Ivošević i 

Boţo Prelević. U ime osnivaĉa Saveta to su: Tamara Skroza i Slaviša Lekić (NUNS), Ljiljana 

Smajlović i Petar Jeremić (UNS), Aleksandar Đivuljskij, Filip Švarm i Milorad Ivanović 

(Asocijacija medija) i Stojan Marković (Lokal pres). Kao samoregulatorno telo, Savet je 

nadleţan za praćenje poštovanja Kodeksa novinara Srbije u štampanim medijima i rešavanje 

predstavki pojedinaca i institucija povodom konkretnih sadrţaja. Savet je nadleţan za 

medijaciju izmeĊu oštećenih pojedinaca, institucija i redakcija, te izricanja javnih opomena 

kad se konstatuje kršenje etiĉkih standarda utvrĊenih Kodeksom. 

 

Savet za štampu je samoregulatorno telo ĉije postojanje nije izriĉito predviĊeno odredbama 

Zakona o javnom informisanju. Interes sa kojim je Savet osnovan, a posebno sa kojim je 

osnovana njegova Komisija za ţalbe, ogleda se u potrebi promocije izveštavanja koje bi bilo 

usklaĊeno sa najvišim etiĉkim standardima struke, ali i u potrebi da se kroz postupke 

medijacije i reagovanje javnim opomenama u sluĉajevima kršenja Kodeksa novinara Srbije 

utiĉe i na kvalitet izveštavanja i na manju izloţenost štampanih medija sudskim postupcima. 

Teško je, meĊutim, oĉekivati da će Komisija za ţalbe ostvariti svoju funkciju, ako izostane 

nedvosmislena podrška vlasti radu i Komisije i Saveta uopšte. Ostaje da se vidi da li će Savet 

takvu podršku i dobiti. 

 

1.5.  „U više navrata, pa i u godišnjim izveštajima Narodnoj skupštini, ukazivao sam da 

pojedini mediji krše prava onih o kojima pišu, pa i pretpostavku njihove nevinosti, i da na 

takvo kršenje prava izostaje efikasna reakcija nadleţnih drţavnih organa, ali i novinarskih 

udruţenja,“ izjavio je za Danas Saša Janković, zaštitnik graĊana. „Razlozi za takve napise su 

ĉesto teţnja ka senzacionalizmu i (laţnoj) ekskluzivnosti, potkrepljena saznanjem da se teška 

ili „pikantna“ reĉ bolje prodaje.“ On dodaje da se u takvim sluĉajevima „sasvim sigurno ne 



 

 
11 

radi o loše procenjenom interesu javnosti da zna, već o drugim, mnogo konkretnijim 

motivima i interesima“. Janković smatra da bi javno glasilo moglo i trebalo formalno da bude 

pozivano na odgovornost ukoliko objavi ime i prezime koje je, u vezi sa time o ĉemu piše, 

dobilo od Ministarstva unutrašnjih poslova ili drugog drţavnog organa. 

 

Ĉlanom 37. Zakona o javnom informisanju propisano je da se u javnom glasilu niko ne sme 

oznaĉiti uĉiniocem kakvog kaţnjivog dela, odnosno oglasiti krivim ili odgovornim pre 

pravnosnaţne odluke suda ili drugog nadleţnog organa. Istovremeno, ĉlanom 82. istog 

Zakona, propisano je da novinar, odgovorni urednik i pravno lice koje je osnivaĉ javnog 

glasila ne odgovaraju za štetu ako je neistinita ili nepotpuna informacija verno preneta iz 

javne skupštinske rasprave ili javne rasprave u skupštinskom telu ili iz sudskog postupka ili iz 

dokumenta nadleţnog drţavnog organa. U praksi se dešava da mediji informacije u kojima se 

povreĊuje prezumpcija nevinosti u odnosu na neka lica, verno prenose iz dokumenata ili 

saopštenja drţavnih organa, pre svega policije. Iako je nesporno da prezumpcija nevinosti 

predstavlja temeljno pravo koje je neophodno štititi bez izuzetaka, autorima ovog izveštaja 

neprihvatljiva je teza da bi novinari trebalo da odgovaraju za povrede prezumpcije nevinosti 

koje ĉine drţavni organi, te da bi sredstvo borbe protiv ovog nespornog kršenja ljudskih prava 

trebalo da bude kaţnjavanje novinara koji verno prenose informacije, a ne drţavnih organa 

od kojih takve informacije potiĉu. U sudskoj praksi već postoje tendencije da se odredba 

ĉlana 82. Zakona o javnom informisanju usko tumaĉi, te se ponekad za iskljuĉenje 

odgovornosti novinara insistira na tome da je dokument nadleţnog drţavnog organa iz koga 

je novinar preneo informaciju „zvaniĉan“, šta god to znaĉilo (srpsko pravo ne poznaje razliku 

izmeĊu zvaniĉnih i nezvaniĉnih dokumenata drţavnih organa), te bi svako dalje suţavanje 

polja primene odredbe o iskljuĉenju odgovornosti iz Zakona o javnom informisanju, dodatno 

komplikovalo poloţaj i prava medija, ali i slobodu izraţavanja uopšte. 

 

2. Zakon o radiodifuziji 

 

2.1.  Implementacija Zakona o radiodifuziji, u ovom izveštaju biće obraĊena, kroz odeljak 

koji se bavi monitoringom rada nadleţnog regulatornog tela, Republiĉke radiodifuzne 

agencije. 

 

3. Zakon o lokalnoj samoupravi 

 

3.1. Dnevni list Danas preneo je kako je opština Pirot opredelila iz opštinskog budţeta za 

pomoć lokalnim medijima 13,4 miliona dinara. Novac će se dodeljivati po dva osnova - 70 



 

 
12 

odsto ili 9,4 miliona dinara za redovnu aktivnost medija i obavljanje informativne delatnosti, 

a preostalih ĉetiri miliona dinara na osnovu projekata. Predsednik opštine Pirot Vladan 

Vasić, izjavio je da je interes opštine da mediji opstanu, da koliko je moguće poboljšaju 

kvalitet informativnog programa i da izveštavaju o svim dogaĊajima u opštini. Ĉlan 

Opštinskog veća, Boban Nikolić, rekao je da su izdvojena sredstva znaĉajna, da Opštinsko 

veće i komisija za raspodelu sredstava nisu imali lak zadatak, ali i da će se paţljivo pratiti 

kako se ova budţetska sredstva troše. Za redovnu delatnost, Regionalna TV Pirot je dobila 2,6 

miliona dinara, TV „PI kanal“ 2,1 milion, Radio Pirot dva miliona, nedeljnik „Sloboda“ 1,7 

miliona i Radio „Sport plus“ milion dinara. Konkurs za podelu ostatka para na osnovu 

projekata medija je u toku. 

 

Zakonom o lokalnoj samoupravi propisano je da su opštine i gradovi nadleţni da se staraju o 

javnom informisanju od lokalnog znaĉaja i obezbeĊuje uslove za javno informisanje na 

srpskom jeziku i jeziku nacionalnih manjina koji se koriste na teritoriji opštine. Zakon, 

meĊutim, ne propisuje naĉin na koji se ova sredstva opredeljuju, tako da se po tom pitanju 

praksa razlikuje od lokalne samouprave do lokalne samouprave. Lokalne samouprave, po 

sopstvenom nahoĊenju, opredeljuju se u ovakvim sluĉajevima ili za konkurse, ili za voĊenje 

postupaka javnih nabavki usluga, ili za neposredne pogodbe sa pojedinim medijima, a 

ponekad i za kombinaciju navedenih modela. Ĉesti su i prigovori da se dodeljivanje sredstava 

vrši na naĉin koji nije ni transparentan, niti nediskriminatoran, odnosno, koji predstavlja 

drţavnu pomoć kojom se narušava konkurencija na trţištu, što je zabranjeno Zakonom o 

kontroli drţavne pomoći. Upravo kako bi se ovakvi prigovori u budućnosti predupredili, iz 

Lokal presa, asocijacije lokalnih štampanih medija, ANEM-a i NUNS-a, najavljeno je da će se 

zajedno sa ministarstvom kulture i ministarstvom za drţavnu upravu i lokalnu samoupravu, 

raditi na donošenju preporuke u cilju jedinstvenog regulisanja naĉina na koji bi opštine i 

gradovi dodeljivali sredstva u vršenju svoje zakonske nadleţnosti obezbeĊivanja uslova za 

javno informisanje. 

 

 

III  MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA 

 

1.  Zakon o izmenama Zakona o slobodnom pristupu informacijama od 

javnog značaja 

Narodna skupština usvojila je predlog izmena Zakona o slobodnom pristupu informacijama             

od  javnog znaĉaja, kojima se Poverenik za informacije od javnog znaĉaja ovlašćuje da 

novĉano kaţnjava odgovorne za neizvršavanje svojih rešenja. 



 

 
13 

O Zakonu o izmenama Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog znaĉaja više 

reĉi bilo je u prethodnom izveštaju, budući da se radi o predlogu koji je Vlada usvojila u 

aprilu, kao rezultat dogovora postignutog na sastanku Poverenika za informacije od javnog 

znaĉaja sa premijerom Cvetkovićem iz marta ove godine. Na sastanku je dogovoreno da će 

Vlada preduzeti konkretne korake u cilju potpunijeg ostvarivanja prava na slobodan pristup 

informacijama, što je izmeĊu ostalog podrazumevalo i predlog izmena zakona. Izmenama, 

koje su sada i usvojene u Parlamentu, Poverenik je ovlašĉen da neposredno izriĉe sukcesivne 

novĉane kazne, do iznosa od 200.000 dinara, protiv onih koji ne izvršavaju njegova rešenja. 

Tek ako ni nakon toga, rešenje Poverenika ne bi bilo izvršeno, njegovo izvršenje obezbeĊuje 

Vlada, primenom sredstava prinude. 

 

2. Zakon o izmenama i dopunama Zakona o obeleţavanju Dana ţalosti na 

teritoriji Republike Srbije 

 

Narodna skupština usvojila je Zakon o izmenama i dopunama Zakona o obeleţavanju Dana 

ţalosti na teritoriji Republike Srbije, kojim je nadzor nad sprovoĊenjem odredbi zakona koje 

se odnose na elektronske medije stavljen u nadleţnost Republiĉke radiodifuzne agencije. Do 

ovih izmena, nadzor nad poštovanjem Dana ţalosti, kako u štampanim, tako i u elektronskim 

medijima, vršilo je Ministarstvo kulture. Odredbe koje se odnose na naĉin na koji se Dan 

ţalosti obeleţava u medijima nisu promenjene, tako da je zapravo jedini smisao izmena u 

zaokruţivanju nadleţnosti Radiodifuzne agencije kao regulatornog tela za elektronske medije 

u Srbiji. 

 

 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŢAVNIH ORGANA I 
KOLEKTIVNIH  ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH 
PRAVA  

 

REGULATORNA TELA 

 

1. REPUBLIČKA RADIODIFUZNA AGENCIJA (RRA)  

 

1.1. Republiĉka radiodifuzna agencija postavila je na svojoj Internet prezentaciji izveštaj 

svoje sluţbe za nadzor i analitiku koji se odnosi na ispunjavanje zakonskih i programskih 

obaveza Radio televizije Srbije. Izveštaj se odnosi na period od januara do marta 2010. 

godine. 



 

 
14 

 

Ovo je prvi izveštaj takve vrste koji je Radiodifuzna agenicja objavila. Podsetimo, vršenje 

nadzora nad emiterima, pa i ustanovama javnog servisa, jeste zakonom utvrĊena nadleţnost 

Agencije. Analiza se ograniĉava na kvantitativne prikaze ispunjavana programskih kvota 

predviĊenih Zakonom o radiodifuziji (udeo programa na srpskom jeziku, udeo sopstvene 

produkcije, udeo programa nezavisnih produkcija), te udela pojedinih programskih ţanrova u 

ukupnoj ponudi, i udela programa namenjenih specifiĉnim društvenim grupama (npr. 

programa na romskom jeziku). Izveštaj ne sadrţi uporednu analizu sa programima javnih 

servisa u Evropi ili regionu, niti pak uporednu analizu sa programima komercijalnih emitera 

u Srbiji. Zakljuĉak izveštaja je da RTS ispunjava sve nadzirane programske obaveze, izuzev 

kvote od 10% za nezavisne produkcije koja nije u potpunosti postignuta u kvartalnom 

razdoblju (istini za volju, Zakon i ne predviĊa obavezu da se ova kvota ispuni u svakom 

pojedinaĉnom tromeseĉnom periodu, već iskljuĉivo na godišnjem nivou). Iz same statistike 

koju izveštaj nudi, mogu se primetiti i druge stvari, npr. da je zbirno raĉunat udeo deĉijeg i 

nauĉno-obrazovnog programa manji od udela oglašavanja, TV prodaje i najava programa. 

Svakako je dobro što je ovaj izveštaj napravljen i što je uĉinjen dostupnim javnosti. Trebalo 

bi, meĊutim, insistirati da naredni ovakvi izveštaji budu, pored kvanititativne, posvećeni i 

kvalitativnoj i uporednoj analizi programa. 

 

1.2. Srboljub Bogdanović iz Republiĉke radiodifuzne agencije izjavio je za dnevni list 

„Danas“ da se broj povreda Zakona o oglašavanju na programima elektronskih medija u 

prethodnom periodu smanjio. Ovo smanjenje je u odnosu na pojedine vrste povreda koje su u 

praksi bile najĉešće, višestruko. Bogdanović je posebno naveo primer oglašavanja u 

kajronima van reklamnih blokova, koje je smanjeno ĉetiri do pet puta. Moguće je da su na to 

uticale prekršajne prijave koje je RRA podnela povodom povreda iz januara, kao i razgovori 

koje je Savet imao sa predstavnicima emitera, rekao je Bogdanović. Naime, RRA je poĉetkom 

marta podnela prve prekršajne prijave protiv svih šest emitera sa nacionalnom frekvencijom, 

zbog ukupno 329 povreda odredaba Zakona o oglašavanju uoĉenih u januaru, a tim povodom 

bila je odrţana i konferencija za novinare. Uglavnom nisu poštovane odredbe o trajanju i 

oznaĉavanju reklamnih blokova, vremenskom razmaku izmeĊu njih, trajanju emisija TV 

prodaje, kao i o emitovanju reklama tokom vesti i deĉijih emisija. RRA je u meĊuvremenu 

poĉela da podnosi prijave i protiv radijskih emitera sa nacionalnom frekvencijom. 

 

Podsetimo, Republiĉka radiodifuzna agencija je objavila da je u januaru RTS imao 33 povrede 

Zakona o oglašavanju, TV Pink 36, TV B92 63, Happy TV 102, Košava 85, Foks šest, a Avala 

ĉetiri. Interesantno je da Bogdanović sada navodi povredu Zakona koja se ogleda u 

oglašavanju u kajronima (trĉećim slovima) van reklamnih blokova, kao primer vrste povrede 



 

 
15 

koje sada ima ĉetiri do pet puta manje. Podsećanja radi, kada je Agencija na svojoj 

konferenciji za štampu iznela podatke o broju povreda Zakona u januaru, prezentovane 

brojke ovu povredu uopšte nisu obuhvatale. Naime, da su te povrede tada bile brojane, 

rezultati bi bili drugaĉiji, posebno imajući u vidu da je oglašavanje kajronima van reklamnih 

blokova bilo izuzetno ĉesto, posebno na Televiziji Pink. Iako je svakako dobro ako se sada 

beleţi manji broj povreda nego u januaru, ĉudno je da Agencija razlog za optimizam nalazi u 

smanjenju vrste povrede koju u januaru, iz nikada do kraja razjašnjenih razloga, uopšte nije 

brojala kao povredu. 

 

1.3. Republiĉka radiodifuzna agencija objavila je 21. maja saopštenje u kome se ukazuje na 

veći broj predstavki povodom nekulturnih sadrţaja u programima većeg broja nacionalnih 

emitera. Savet RRA doneo je odluku da se predstavnici emitera pozovu na razgovor u kome 

će im se ukazati na neprihvaljivost emitovanja programa ĉiji se veliki deo sastoji od psovanja, 

uvreda kao i od verbalnog ekstremizma svake vrste. Savet RRA ukazao je na potrebu da se 

televizijski i radijski programi usklade sa pravilima elementarne pristojnosti, kao i na to da 

potreba za što većom gledanošću i privlaĉenjem paţnje ne moţe biti opravdanje za 

emitovanje skarednih i uvredljivih sadrţaja, niti za afirmisanje vrednosti nedopustivih za 

civilizovano društvo. Samo nekoliko dana kasnije, 25.5.2010. godine, Savet Republiĉke 

radiodifuzne agencije odrţao je hitnu sednicu zbog neprimerenog ponašanja uĉesnika rijaliti 

šoua Farma na televiziji Pink. Od Pinka je zatraţeno da se javno izvini zbog neprimerenog 

sadrţaja u programu, ali „ne u ime uĉesnika Farme, već u svoje ime“. Jedan od zahteva je i da 

se dnevni pregledi „oĉiste“ od psovki i uvredljivog sadrţaja, kao i da se posveti velika 

uredniĉka paţnja tokom ţivih prenosa. To podrazumeva da se, ukoliko poĉne neki incident, 

aktivira kamera koja snima drugi deo imanja na Farmi ili da se prekine prenos, objasnio je 

Srboljub Bogdanović iz Republiĉke radiodifuzne agencije. TakoĊe, od Pinka je zahtevano da 

stavi oznaku da program nije preporuĉljiv mlaĊima od 18 godina. 

 

Ono što je posebno interesantno u vezi sa ratom koji je Republiĉka radiodifuzna agencija 

objavila „nekulturnim sadrţajima“, odnosno pre svega psovkama u televizijskim i radijskim 

programima, jeste pozivanje na ĉlan 7. stav 1. Konvencije o prekograniĉnoj televiziji kao 

osnov. Podsetimo, navedena odredba predviĊa da svi programski prilozi, u pogledu njihovog 

prikazivanja i sadrţaja, imaju poštovati dostojanstvo ljudskog bića i osnovna prava drugih. 

Posebno, programski prilozi ne smeju biti nepristojni, a naroĉito ne smeju sadrţavati 

pornografiju, te ne smeju neprikladno isticati nasilje ili podsticati rasnu netrpeljivost. 

Kodeksom ponašanja emitera Republiĉke radiodifuzne agencije, takoĊe je predviĊeno da su 

emiteri duţni da suzbijaju ekstremizam i uvrede u svojim programima, kako u ponašanju 

voditelja programa, tako i u izraţavanju gostiju. Ĉini se, meĊutim, da postoji tendencija da se 

ove odredbe dosta široko tumaĉe, te da se slobodniji jezik i apriori zabranjuje, ĉak i u vreme 



 

 
16 

kada deca po pravilu ne prate program i, što je još gore, ĉak i bez udubljivanja u kontekst u 

kome se takav govor koristi, što bi opet moglo dovesti, u pojedinim sluĉajevima, do 

nesrazmernog ograniĉavanja slobode izraţavanja. 

 

2.  REPUBLIČKA AGENCIJA ZA TELEKOMUNIKACIJE (RATEL)  

 

2.1. Republiĉka agencija za telekomunikacije podnela je Narodnoj skupštini Republike 

Srbije svoj Izveštaj o aktivnostima za 2009. godinu, sa okvirnim planom rada RATELa u 

2010. godini. Skupštinski Odbor za saobraćaj i veze razmatrao je ovaj izveštaj na sednici 

odrţanoj 7. maja. Nakon rasprave, ĉlanovi Odbora jednoglasno su prihvatili izveštaj.  

 

Zakonom o telekomunikacijama predviĊeno je da RATEL priprema i podnosi Vladi i 

Skupštini godišnji izveštaj (ukljuĉujući i finansijske obraĉune) o svojim aktivnostima, koji 

obuhvata naroĉito izveštaje o razvoju telekomunikacija u Republici Srbiji, primeni principa 

tarifne politike na propisane usluge, dostignutom nivou realizacije usluga univerzalnog 

servisa, sa procenom stepena zadovoljenja potreba korisnika, te nameni i dodeli radio 

frekvencija za civilne potrebe. Zakonom je takoĊe propisano da se ovaj izveštaj objavljuje na 

naĉin predviĊen Statutom RATELa. Statut RATELa predviĊa da se izveštaj objavljuje na 

Internet prezentaciji Agencije. Ovo je i uraĊeno 19. maja, kada su na Internet prezentaciji 

Agencije objavljeni godišnji izveštaj, finansijski izveštaj i izveštaj ovlašćenog revizora za 

2009. godinu. 

 

2.2. Dana 24.5.2010. godine, RATEL je doneo dva rešenja o produţenju rokova za poĉetak 

rada radio stanica po ranije izdatim dozvolama JP RTV Vrnjaĉka Banja. 

 

Ĉlanom 71. Zakona o telekomunikacijama predviĊeno je da radio stanica mora poĉeti sa 

radom najkasnije u roku od jedne godine od dana izdavanja dozvole, osim ako posebnim 

zakonom nije drugaĉije odreĊeno. Istim ĉlanom Zakona, predviĊeno je i da korisnik koji iz 

objektivnih razloga nije u mogućnosti da u navedenom roku pusti u rad radio stanicu, moţe 

da, u pisanoj formi, najkasnije 15 dana pre isteka roka za poĉetak rada radio stanice, podnese 

zahtev za produţenje roka, u kome je duţan da navede razloge zakašnjenja. U konkretnom 

sluĉaju, JP RTV Vrnjaĉka Banja pozvala se na više neuspešnih aukcija radi privatizacije kao 

objektivan razlog ne mogućnosti da u zakonom predviĊenom roku pusti u rad radio stanicu, 

što je RATEL uvaţio. 

 

 



 

 
17 

DRŢAVNI ORGANI  

 

3.  NARODNA SKUPŠTINA REPUBLIKE SRBIJE 

 

Narodna skupština Republike Srbije je usvojila zakone o izmenama Zakona o slobodnom  

pristupu informacijama od javnog znaĉaja i o izmenama i dopunama Zakona o obeleţavanju  

Dana ţalosti na teritoriji Republike Srbije, o ĉemu je više reĉi bilo u delu ovog izveštaja koji se 

bavi monitoringom procesa usvajanja novih zakona. TakoĊe su usvojeni i zakoni o 

potvrĊivanju meĊunarodnih akata iz oblasti telekomunikacija od znaĉaja za predstojeću 

digitalizaciju radiodifuzije. PotvrĊeni su Završni akti Regionalne konferencije o radio-

komunikacijama za planiranje digitalne terestrijalne radiodifuzne sluţbe odrţane u Ţenevi 

2006. godine i Protokola o izmenama i dopunama odreĊenih delova Regionalnog sporazuma 

za Evropsku radiodifuznu zonu (Štokholm, 1961.) sa Rezolucijama (RRC-06-Rev.ST61). 

Završnim aktima Regionalne konferencije RRC-06, u ĉlanu 12. propisana je duţina trajanja 

tranzicionog perioda za prelazak sa analognog na digitalno teretrijalno emitovanje 

televizijskog programa. Ovaj period naime traje do 17. juna 2015. godine. Po isteku 

trazicionog perioda sve zaštićene frekvencije iz Analognog plana neće se više štititi, odnosno 

štitiće se samo nova digitalna raspodela. Upravo rukovodeći se ovim aktom, ali i Preporukom 

Evropske Komisije, COM (2005) 204, kojom je ĉlanicama Evropske Unije sugerisano da 

prekinu sa analognim emitovanjem i da potpuno preĊu na digitalno emitovanje televizijskog 

programa do poĉetka 2012. godine, Vlada Republike Srbije, u Strategiji digitalizacije, odredila 

je 4. april 2012. godine kao datum potpunog prelaska na digitalno zemaljsko emitovanje 

televizijskog programa u Srbiji. 

 

4.  MINISTARSTVO ZA TELEKOMUNIKACIJE I INFORMACIONO DRUŠTVO 

 

Vlada Republike Srbije usvojila je predlog Zakona o elektronskim komunikacijama i uputila 

ga Parlamentu na usvajanje po hitnom postupku 28.5.2010. godine, saopštilo je Ministarstvo 

za telekomunikacije i informaciono društvo. 

 

Nacrt Zakona koji je usklaĊen sa regulatornim okvirom EU 2002 i koji omogućava 

dinamiĉniju liberalizaciju u oblasti telekomunikacija, jaĉa poziciju i ulogu nezavisnog 

regulatornog tela, uvodi nove mehanizme za zaštitu korisnika, obezbeĊuje veću 

transparentnost u donošenju odluka, unapreĊuje predvidivost regulatornog okvira i 

vladavinu prava, izradila je radna grupa Ministarstva za telekomunikacije, nakon ĉega je 

samo Ministarstvo radilo na daljem meĊuresornom usklaĊivanju teksta Nacrta, pre nego što 



 

 
18 

ga je Vlada usvojila. Predlog Zakona je od izuzetnog znaĉaja za medijski sektor, a pre svega za 

elektronske medije. Naime, Predlog redefinše uslove za pruţanje usluga elektronskih 

komunikacija, podrazumevajući pod tim i uslove za distribuciju radio i televizijskog 

programa. Za razliku od dosadašnjeg mehanizma odobrenja za pruţanje usluga distribucije 

radio i televizijskog programa (npr. odobrenje za pruţanje usluga distribucije radijskih i 

televizijskih programa preko kablovsko distributivne mreţe, odobrenje za pruţanje usluga 

distribucije radijskih i televizijskih programa preko satelita ili odobrenje za pruţanje Internet 

usluga), predloţeno je rešenje kojim se ove usluge pruţaju po reţimu opšteg ovlašćenja, 

odnosno neposredno na osnovu zakona, dok su dozvole predviĊene iskljuĉivo za korišćenje 

numeracije i radio-frekvencija. Nacrt posebno predviĊa da će pri odreĊivanju uslova i naĉina 

korišćenja radio-frekvencija za distribuciju i emitovanje medijskih sadrţaja, Agencija za 

elektronske komunikacije (koja preuzima nadleţnosti RATELa) ostvarivati saradnju sa 

organom nadleţnim za radiodifuziju, te da će, kada je to Zakonom o radiodifuziji propisano, 

dozvole za korišćenje radio-frekvencija izdavati iskljuĉivo na zahtev regulatornog tela za 

radiodifuziju. Agencija za elektronske komunikacije takoĊe će biti ovlašćena da, na zahtev 

regulatornog tela za radiodifuziju, utvrĊuje obaveze prenosa odreĊenih programa (tzv. „must 

carry“ regulatorna obaveza). Nacrt takoĊe predviĊa da će Ministarstvo za telekomunikacije i 

informaciono društvo, na predlog Agencije za elektronske komunikacije, koji se priprema u 

saradnji sa regulatornim telom za radiodifuziju, doneti akt o prelasku sa analognog na 

digitalno emitovanje televizijskog programa i pristup multipleksu u zemaljskoj digitalnoj 

radiodifuziji. Ovim aktom urediće se naroĉito naĉin i vremenski raspored prelaska, zahtevi i 

dinamika u pogledu uspostavljanja mreţe za distribuciju digitalnog televizijskog programa, 

zahtevi za formiranje multipleksa, obim korišćenja radio-frekvencija, u meri neophodnoj za 

uspešno obavljanje prelaska na digitalno emitovanje televizijskog programa. JPu „Emisiona 

tehnika i veze”, u skladu sa navedenim aktom, biće izdata pojedinaĉna dozvola za korišćenje 

radio-frekvencija i biće obavezano da uspostavi elektronsku komunikacionu mreţu za 

multipleksiranje, distribuciju i emitovanje digitalnog televizijskog programa. Naĉin 

korišćenja preostalih radio-frekvencija namenjenih zemaljskoj digitalnoj radiodifuziji, kao i 

pruţanju širokopojasnih servisa (digitalna dividenda), utvrdiće Vlada nakon okonĉanja 

procesa prelaska na digitalno emitovanje, na predlog Ministarstva, a po sprovedim javnim 

konsultacijama. 

 

5. MINISTARSTVO KULTURE 

 

Srbija će sredinom jula dobiti svoju medijsku strategiju, koja se upravo radi u Ministarstvu 

kulture, izjavila je pomoćnica ministra za medije Nataša Vuĉković Lesendrić na dvodnevnoj 

konferenciji u Medija centru pod nazivom „Višegradska ĉetvorka: uĉenje iz iskustva”. 

„Medijska studija” pokazaće u kojoj meri je današnja medijska scena u Srbiji usklaĊena sa 



 

 
19 

evropskim kriterijumima. Taj dokument biće baziran na uporednoj analizi stanja na 

medijskoj sceni i zakonodavstva tri evropske zemlje, i to Danske, Nemaĉke i Austrije, koje su 

izabrane zbog etniĉkih specifiĉnosti, broja stanovnika, poloţaja javnih servisa i lokalnih 

medija, sa jedne strane, i Srbije sa druge, a koju su za potrebe Ministarstva saĉinili evropski 

eksperti. „Tokom ove godine biće usvojen i novi zakon o novinskoj agenciji Tanjug i 

izmenjena uredba o MeĊunarodnom radiju Srbija, kojima će biti utvrĊen njihov poloţaj i 

finansiranje,“ najavila je Nataša Vuĉković-Lesendrić. Pomoćnica ministra izjavila je da je 

Ministarstvo svesno problema koje donose subvencije samo jednoj novinskoj agenciji i hoće 

da iskljuĉi mogućnost nelojalne konkurencije. 

 

Podsetimo, izrada Medijske strategije, jeste svojevrsna koncesija vlasti medijskom sektoru, 

koja se u fokusu javnosti našla nakon nepodeljenih kritika prošlogodišnjih izmena Zakona o 

javnom informisanju, za koje je struĉna javnost ocenila da su neustavne i da ozbiljno 

narušavaju i ograniĉavaju slobodu izraţavanja. Već tada, Ministarstvo je formiralo radnu 

grupu za izradu medijske strategije u koju su ušli predstavnici novinarskih i medijskih 

udruţenja. Radna grupa nije, meĊutim, bila aktivna u prethodnom periodu, budući da se 

ĉekala Medijska studija koju je ministarstvo naruĉilo od evropskih eksperata, a ĉija izrada je 

finansirana sredstvima takoĊe evropskih fondova. Za oĉekivati je, meĊutim, da nakon 

obelodanjivanja Medijske studije, sredinom juna, već formirana radna grupa bude 

reaktivirana, a kako bi se i kroz nju omogućile najšire konsultacije sa novinarskim i 

medijskim udruţenjima o razvojnim mogućnostima medijskog sektora u Srbiji u 

predstojećem periodu. 

 

KOLEKTIVNE ORGANIZACIJE 

 

6. OFPS, kolektivna organizacija za zaštitu srodnih prava proizvoĎača 

fonograma 

 

Pregovori o jedinstvenoj tarifi naknada za emitovanje, reemitovanje i javno saopštavanje 

fonograma i na njima zabeleţenim interpretacijama, izmeĊu Organizacije proizvoĊaĉa 

fonograma Srbije i Organizacije za zaštitu prava interpretatora PI, sa jedne strane, i 

reprezentativnog udruţenja iz reda korisnika komercijalnih emitera, Asocijacije nezavisnih 

elektronskih medija (ANEM) sa Asocijacijom profesionalnih emitera Srbije (APRES), sa 

druge strane, doţiveli su definitivan krah tokom maja. Po Zakonu, sada predlog tarife 

odreĊuje upravni odbor organizacije i dostavlja ga Komisiji za autorsko i srodna prava na 

mišljenje, a tek ukoliko Komisija bude mišljenja da predlog tarife ne obuhvata prava za koja 

konkretne organizacije imaju dozvolu za kolektivno ostvarivanje ili da naknada nije odreĊena 



 

 
20 

u skladu sa pravilima propisanim zakonom, organizacije su duţne da ponove pregovore sa 

reprezentativnim udruţenjem korisnika, ili da dostave novi predlog tarife Komisiji na 

mišljenje. Ukoliko bi Komisija i u drugom krugu ocenila da naknada nije odreĊena u skladu 

sa pravilima propisanim zakonom, ovlašćena je da sama donese odluku o tarifi. Ono što 

dodatno komplikuje ĉitav proces, jeste ĉinjenica da Vlada, koja bi trebalo da imenuje ĉlanove 

Komisije za autorsko i srodna prava, to još uvek nije uĉinila. 

 

Razlozi koji stoje iza propasti pregovora, ogledaju se u nespremnosti kolektivnih organizacija 

da uĉine realne ustupke u smislu relaksacije svojih tarifa. Naime, rešenja novog Zakona o 

autorskom i srodnim pravima iz 2009. godine, koja se tiĉu naĉina formiranja tarife 

organizacija za kolektivno ostvarivanje ovih prava, bila su rukovoĊena neodrţivošću rešenja 

iz prethodnog Zakona iz 2004. godine, kojim je kolektivnim organizacijama bila data sloboda 

da potpuno samostalno odrede tarifu. Kolektivne organizacije su tokom pregovora tvrdile da 

su njihove stare tarife, bez obzira na ĉinjenicu što su donete samostalno i bez konsultacija sa 

korisnicima, toliko niske da za dodatnu relaksaciju nema prostora. Korisnici, sa svoje strane, 

nisu mogli da prihvate da tarife, ĉiji je naĉin formiranja bio toliko nepraviĉan da je naveo 

zakonodavca da promeni ĉitav zakon, ostanu suštinski identiĉne po ukupnom obimu 

naknada. U narednom periodu neophodno je izvršiti dodatni pritisak na Vladu da u skladu sa 

Zakonom imenuje ĉlanove Komisije za autorsko i srodna prava, kako bi tarife napokon bile 

utvrĊene. 

 

7. SOKOJ, kolektivna organizacija za zaštitu autorskih prava autora 

muzičkih dela 

 

Pregovori o jedinstvenoj tarifi naknada za emitovanje muziĉkih dela, izmeĊu SOKOJa - 

Organizacije muziĉkih autora Srbije sa jedne strane, i reprezentativnog udruţenja iz reda 

korisnika komercijalnih emitera, Asocijacije nezavisnih elektronskih medija (ANEM) sa 

Asocijacijom profesionalnih emitera Srbije (APRES), okonĉani su neuspešno tokom maja. 

Sve što je u tom smislu navedeno u prethodnom delu ovog izveštaja vezano za OFPS, 

kolektivnu organizaciju za zaštitu srodnih prava proizvoĊaĉa fonograma, odnosi se i na 

SOKOJ. 

 

V  PROCES DIGITALIZACIJE 

 

Asocijacija nezavisnih elektronskih medija (ANEM) je 20. maja 2010. godine odrţala 

radionicu za svoje ĉlanice na temu predstojeće digitalizacije i njenih implikacija na lokalne i 



 

 
21 

regionalne emitere. Cilj radionice, kojoj su prisustvovali predstavnici Ministarstva za 

telekomunikacije i informaciono društvo, regulatornih tela (RRA i RATEL) i JP „Emisiona 

tehnika i veze”, bilo je upoznavanje emitera sa obavezama, ali i novim mogućnostima koje 

digitalizacija televizijskog emitovanja za njih otvara. Zajedniĉki zakljuĉak uĉesnika radionice 

bio je da se u implementaciji akcionog plana uz Strategiju digitalizacije već kasni, ali da su 

rokovi predviĊeni tim aktom, ukljuĉujući i 4. april 2012. godine, kao predviĊeni datum 

konaĉnog gašenja analogne predajniĉke mreţe, i dalje ostvarivi, iskljuĉivo pod uslovom da se 

bez odlaganja ostvari puna operativnost JP „Emisiona tehnika i veze”, odnosno pod uslovom 

da Vlada bez odlaganja imenuje direktora ovog javnog preduzeća sa punim ovlašćenjima.  

Naime, nepostojanje funkcionalnog operatora i partnera u pripremama za digitalizaciju, 

televizijske stanice dovodi u situaciju da ne mogu da planiraju svoje obaveze u procesu 

tranzicije. ANEM se nakon radionice Vladi Republike Srbije obratio saopštenjem koje je 

sadrţalo apel da se ovo imenovanje izvrši bez odlaganja. 

 

 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE 

 

Mediji su tokom maja izveštavali o posledicama više problematiĉnih medijskih privatizacija. 

Zaposleni u Televiziji Valjevo, koja je sredinom aprila, na aukciji za 147.000 dinara prodata 

Slobodanu Pavloviću, vlasniku preduzeća „Plus“ iz Obrenovca, izjavljivali su da tri meseca 

nisu primili plate, kao i da je zbog neplaćenih raĉuna za struju ova stanica ostala bez 

zemaljskog signala, te da je dostupna samo u kablu. Televizija se pre privatizacije u 

preteţnom delu finansirala iz gradskog budţeta. Zaposleni tvrde da je novi vlasnik najavljivao 

uvoĊenje erotskih sadrţaja i „vrućih“ telefonskih linija, kao programske sadrţaje kojima bi se 

obezbedila sredstva za preţivljavanje televizije. 

 

U Kruševcu, posle raskida kupoprodajnog ugovora sa bugarskom kompanijom „Media svjat“, 

Akcijski fond je za privremenog zastupnika kapitala u NIP „Pobeda“ imenovao Dragoljuba 

Antića, novinara te medijske kuće. Antić je situaciju u NIP „Pobeda“ okarakterisao kao tešku. 

Radnicima nije isplaćeno osam zarada, nisu uplaćivani ni doprinosi, te NIP „Pobeda“ samo 

po tom osnovu duguje oko tri miliona dinara, dok se prostalim poveriocima duguje još oko 

milion dinara. 

 

U RTV Vrnjaĉka Banja 45 zaposlenih najavilo je da će stupiti u štrajk, jer im novi vlasnik nije 

isplatio plate za mart i april i nije uplatio doprinose. Sneţana Milićević, direktor ove medijske 

kuće, tvrdi da radnici iskrivljuju istinu. Po njoj, RTV Vrnjaĉka Banja još uvek se vodi kao 



 

 
22 

javno preduzeće, budući da Agencija za privredne registre nije ni nakon tri meseca donela 

rešenje kojim bi u Registar bila uneta nova vlasniĉka struktura. Zbog toga je opština isplatila 

zaposlenima martovsku platu u 90-procentnom iznosu, a u punom iznosu doprinose prema 

Fondu PIO za taj mesec. Novi vlasnik je sa svoje strane platio prvu ratu od 100.000 dinara 

EPSu na ime duga za struju nastalog pre privatizacije od preko 1.000.000 dinara, kao i 

350.000 dinara SOKOJu na ime dugovanih naknada za autorska prava. Miodrag Radović iz 

Beograda, novi vlasnik RTV Vrnjaĉka Banja, smatra da bi zaposleni, umesto što prete 

štrajkom, trebalo da rade i više i bolje. 

 

U Kraljevu, posle neuspele privatizacije, steĉaja i bankrota, tokom maja trebalo je da se obavi 

prodaja „Ibarskih novosti“. Ibarske novosti već mesecima ne izlaze, a radijski i TV program se 

odrţava tek na minimumu „procesa rada“, odnosno koliko da se oĉuva regionalna televizijska 

frekvencija. To su, uz steĉenu gledanost i slušanost, i jedine vrednosti koje „Ibarske novosti“ 

poseduju pošto je firma posle propale privatizacije u dugovima, nema svoje poslovne objekte, 

a oprema koju ima je stara. Sedamdesetak bivših radnika koristilo je socijalni program i sada 

su uglavnom u potrazi za novim poslovima uz malo nade da će im biti isplaćen bar deo 

zaostalih zarada i povezan radni staţ za oko dve godine koliko im nisu uplaćivani doprinosi. 

MeĊutim, do oĉekivane privatizacije nije došlo, iako se napokon pojavio kupac. Preduzeće 

„Kemo“, ĉiji je vlasnik sin poznatog kraljevaĉkog biznismena Dragana Ĉiĉića, ponudilo je, 20. 

maja, 12 miliona dinara, neznatno ispod oglašene cene od 21 milion dinara. Pošto je 

ponuĊena cena ispod oglašene, za prodaju je neophodna i saglasnost poverilaca. Ovu 

saglasnost uskratila je Poreska uprava. Dr Ljubiša Jovašević, gradonaĉelnik Kraljeva, za 

uskraćenu saglasnost Poreske uprave okrivljuje lokalni odbor Demokratske stranke. 

Predsednik kraljevaĉkog odbora Demokratske stranke Milan Vuković ovo demantuje i u izjavi 

za „Politiku“ kaţe da demokrate ne samo da nisu uticali na odluku Poreske uprave, nego da 

ĉak nisu bili ni obavešteni o pokušaju prodaje „Ibarskih novosti“. 

 

Sve ovo, a posebno u vezi sa aferom koja se tiĉe prodaje kompanije „Novosti“, o ĉemu je više 

reĉi bilo u delu ovog izveštaja koji se bavi primenom Zakona o javnom informisanju, koja 

doduše jeste privatizovana po ranije vaţećim propisima, ali preuzimanje ĉijih akcija od malih 

akcionara i drţave preti da, ako već i nije, preraste u prvorazredan skandal, dodatno 

komplikuje status i privatizovanih medija i onih kojima privatizacija tek predstoji. I dalje smo 

svedoci odsustva bilo kakvih predloga koji bi, u interesu zaštite medijskog pluralizma i 

slobode javnog informisanja, ponudili sistemska rešenja oĉiglednih problema do kojih sa 

privatizacijom medija dolazi. 

 



 

 
23 

VII ZAKLJUČAK 

 

Skandal u koji preti da preraste afera oko preuzimanja „Novosti“, zapravo je verna slika 

srpske medijske scene. Gotovo da nema problema sa kojim se srpski medijski prostor 

suoĉava, a da nije dotaknut u javnim istupima razliĉitih zainterestovanih strana koje su se 

javno oglašavale u vezi sa ovom aferom u prethodnom periodu - odsustvo vizije razvoja 

medijskog sektora, privatizacija ne kao mehanizam koji treba da ograniĉi uticaj izvršne vlasti 

i centara politiĉke moći na medijske kuće, već naprotiv, da ga osigura posredstvom oligarha 

od poverenja politiĉkih moćnika, netransparentne procedure, netransparentne vlasniĉke 

strukture, te ultimativno pozivanje na patriotizam, kad sve ostalo krene po zlu. Ne ulazeći u 

analizu šta je od onoga što se moglo proĉitati u medijima u vezi afere „Novosti“ taĉno, a šta 

ne, nesporno je da drţava kao jedan od akcionara ove medijske kuće nije imala jasnu viziju 

razvoja „Novosti“, kao što nema ni jasnu viziju razvoja medijske scene u Srbiji u celini. 

Medijima se preĉesto pristupa tek kao sredstvima uticaja na javno mnenje, nad kojima je 

znaĉajna kontrola za osvajanje ili gubitak vlasti na izborima, a ne kao forumu koji graĊanima 

omogućava da uĉestvuje u najširoj društvenoj i politiĉkoj raspravi o stvarima od javnog 

interesa, bez ĉega je funkcionisanje demokratskog društva nezamislivo. Procedure, bilo da se 

tiĉu preuzimanja akcija ili dobijanja odobrenja za sprovoĊenje koncentracije, kao u sluĉaju 

„Novosti“, ili pak dobijanja dozvola za emitovanje ili sredstava iz budţeta lokalnih 

samouprava koja one dodeljuju medijima u ostvarivanju zakonske obaveze da obezbeĊuju 

uslove za javno informisanje od lokalnog znaĉaja, podjednako su netransparentne, ĉesto i 

suštinski nepraviĉne. Krajnje je netransparentno i medijsko vlasništvo. Izmene Zakona o 

javnom informisanju iz 2009. godine, kojima je Srbija dobila medijski registar, nisu 

obezbedile nikakav pomak po ovom planu, a javnost je i dalje uskraćena za pravo da zna ko su 

lica koja po vlasništvu ili drugim osnovima mogu vršiti uticaj na ureĊivaĉku politiku. Ovakvo 

stanje, uz dodatak ĉestih fiziĉkih napada na novinare i pretnji, koje rezultiraju beskrajnim 

sudskim procesima ili odlukama o odbacivanju optuţnica zbog nalaţenja sudova da iznete 

pretnje nisu bile dovoljno ozbiljne, i stim povezane rastuće autocenzure, oslikavaju medijski 

pejzaţ u kome predstojećeg leta treba da otpoĉnu javne konsultacije koje bi dovele do 

usvajanja nove medijske strategije. Mera u kojoj ta i takva medijska strategija bude ponudila 

odgovore na ovde navedene probleme, biće zapravo i mera njenih izgleda da istinski 

doprinese unapreĊenju srpskog medijskog sektora. 

 


